Uyku, yiyecek, su ve solunum gibi vücut için vazgeçilmez bir ihtiyaçtır ve birçok önemli işlevi vardır. Rahat ve kaliteli uyku gün içinde sağlıklı ve keyifli olmak için en önemli faktörlerden biridir. Yetişkin bir kişinin günde ortalama 7-8 uyudukları göz önüne alındığında, bu insan yaşamının üçte birinin uyududukları anlamına gelir. Bu nedenle, yeterli miktarda kaliteli uykuya sahip olmak, hem sağlığı korumak hem de gün içinde işlevlerimizi yerine getirmek için zorunlu bir gerekliliktir.

Uykusuzluk (uykusuzluk) nedir?

Uykusuzluk (uykusuzluk) kalıcı, hastalıklı bir uyku bozukluğu ve buna bağlı olarak insan vücudunun dinlenme yeteneğidir. Uykusuzluk, yorgunluk, fiziksel aktivite kaybı, zor konsantrasyon ve sinirlilik ile ifade edilen aşırı gündüz uykululuğuna yol açar.

Uykusuzluk belirtileri şunlardır:

  • Rahat bir uyku pozisyonu bulmak da dahil olmak üzere uykuya dalma zorluğu
  • Geceleri uyanmak ve uykuya dönememek
  • Günlük görevlere odaklanma ve bir şeyleri hatırlama zorluğu
  • Aşırı gündüz uyku hali, sinirlilik, depresyon veya huzursuzluk
  • Gün içinde yorgunluk ve düşük enerji

Uykusuzluk nedenleri

  • Duygulanım bozuklukları, depresyon
  • Alkol ve diğer madde bağımlılığı
  • Panik bozukluklar
  • Uykudan önce aşırı yemek
  • Doğru uyku saatlerine uyulmaması
  • Uykudan önce çay ve kahve gibi içeceklerin aşırı tüketimi

Uykusuzluk tanısı

Tanı, yeterli uyku koşullarının varlığına rağmen haftada en az 3 kez bulunan ve gün içinde işleyişinin bozulmasına yol açan uykusuzluk şikayetlerine dayanarak konur. Bu şikayetlerin dinamik olarak takip edebilmesi için hastanın “dinamik” olarak adlandırılan süreyi doldurması gerekmektedir. Uyku günlüğü. 2 haftalık bir süre için tamamlanacaktır.

Uykusuzluk için standart çalışma sözde yapılır ” actigraph – hastanın birkaç hafta boyunca baskın olmayan elinde taşıdığı bir cihazdır (4 haftaya kadar ve daha fazla). Narik akrigrafi olan çalışma poliklinik koşullarında yapılmakta ve hastanın günün ve haftanın hangi dönemlerinde aktif olduğunu ve hangilerinde olmadığını, yani hangisinde uyuduğunu ve hangisinde uyumadığını göstermektedir.

Uykusuzluk tedavisi

İlaç tedavisi – akut uykusuzluk, yatıştırıcı ilaçların kısa süreli tedavisinden etkilenebilir.

Fiziksel tedavi – mavi ışık için özel bir filtreye sahip cihazlar (gözlük şeklinde) kullanılır. Bu, uyku hormonu (melatonin) iç üretimimizi uyarır.

Kraniyal elektrostimülasyon (CES) – gündüz neşesini artıran düşük frekanslı elektriksel stimülasyon, bu da akşamları uyuşukluğun artmasına neden olur.

Uyku hijyeni – yatma ve aynı zamanda kalkma, gün boyunca uyuyanlardan kaçınma, akşamları uyarıcı içecekler almayı durdurma, TV izlemeyi yasaklama veya akşam geç saatlere kadar bilgisayarın önünde durmayı ifade edilir.

Rahatlatıcı teknikler – burada iyi uyku için aşağıdaki öneriler bulunur: yatak odasının sadece uyku için kullanılması, yatak odasının sessiz, karanlık ve hafif serin bir oda olması, yatak ve yastığın rahat olması. Bazen sadece yatak odasını, odayı değiştirmeye veya yatak odasındaki iç mekanı karıştırmaya yardımcı olur.

Mevcut bir hastalığın tedavisi – ikincil uykusuzlukta

Bilişsel-davranışçı terapi – ana rolün görüşme tarafından oynandığı ve amacı olumsuz duygular, davranış ve bilişsel işlevlerle ilgili sorunları sistematik, hedefli, prosedürle çözmek olan psikoterapötik yaklaşım.